Sälja

Anmälan

Anmälan till höstens loppis öppnar måndag 19 augusti, kl 18.00 för de säljare som också vill arbeta som funktionärer under loppisen.

Finns det säljarplatser kvar öppnar anmälan till dessa en vecka senare, måndag 26 augusti, kl 18.00.

Förberedelser

Nedan har vi samlat  vad som gäller för dig som säljer på Funbo Barnloppis. Läs igenom instruktionerna nedan noga så kan vi hjälpas åt att göra ett så bra arrangemang som möjligt som uppskattas av både säljare och köpare.

  • Du får sälja en (1) blå IKEA-kasse med barnkläder.
  • Förutom det du rymmer i kassen får du sälja tio par skor och tio ytterplagg.
  • Leksaker, möbler, babysaker, m.m. får du sälja hur mycket du vill av. Däremot vet vi att sängkläder och gosedjur säljer dåligt så sådant kan du gärna välja bort.
  • OBS! Vi tar inte emot bilbarnstolar, nappflaskor och nappar.
  • Vi ber dig att respektera dessa mängdregler och kommer att kontrollera hur mycket alla säljare har med sig vid incheckningen.
  • Den här gången har vi tema Höst/Vinter eftersom det är den säsongen som är aktuell. Alltså undanber vi oss sommarkläder och liknande den här gången.
  • Vi säljer bara varor som är hela och rena. Om det skulle vara ett plagg som är fint i övrigt så ska det tydligt stå på frystejpen vad som är defekt (t.ex. ”knapp saknas”).
  • Vi förbehåller oss rätten att plocka bort varor som vi anser inte uppfyller dessa krav.
  • Märk varje vara med din säljarkod, pris och i förekommande fall storlek på en remsa frystejp.
  • Du väljer själv vilket pris du vill ta för varan men minsta pris för en vara är 10 kr. Sätt sedan priset i jämna steg om 5 kr. (10 kr, 15 kr, 20 kr, 25 kr, 30 kr, osv).
  • Om det är varor som du inte vill ha tillbaka efter loppisen om de inte blir sålda så märker du frystejpen med ett tydligt rött kryss så skänker vi dem vidare till välgörenhet. (OBS! Tänk på att andra barnloppisar kan ha andra märkningar.)
  • Räkna efter hur många varor du lämnar in så att du kan uppge det till oss vid inlämningen. Det hjälper oss att göra ett ännu bättre arrangemang nästa gång.
  • Tänk även på följande:
    • Skor: Tejpa eller knyt ihop.
    • Andra saker som kan komma bort från varandra (t.ex. påslakanset, strumpor, regnställ, leksaker, m.m.): Tejpa eller knyt ihop eller lägg i en plastpåse som du försluter.
    • Barnvagnar: Sätt gärna en utförlig beskrivning på varan med t.ex. typ, viktgränser, tillverkningsår, vad som ingår, m.m.
    • Tänk efter var du sätter prislappen så att den inte kan ramla av. På ytterkläder brukar det fungera bra att märka på dragtappen på blixtlåset. För dyrare varor kan du gärna sätta en prislapp både på in- och utsidan. Varor där prislappen har ramlat av kommer inte att säljas.

Finrummet

  • För dig som vill sälja lite finare kläder och saker rekommenderar vi vår exklusiva avdelning Finrummet.
  • Vi tänker att kunderna kommer ha lättare att hitta de riktigt fina plaggen här och att du som säljare kan känna att dina fina kläder kommer till sin rätt och blir lite extra övervakade. Vi har valt att inte bestämma några särskilda märken men troligtvis är en hel del av kläderna från märken med gott renommé.
  • Endast 15 personer i taget kommer att ges tillträde till Finrummet och det innebär att vi kan hjälpa till och att plaggen kan hanteras varsamt.
  • Några viktiga saker:
    • Kläderna du lämnar in till Finrummet ska du bedöma har ett värde av minst 80 kr för vanliga kläder och minst 150 kr för ytterkläder. Detta innebär givetvis att kläderna är i ett mycket gott skick.
    • Vi kommer vara kräsna och det kan vara så att några plagg får du antingen ta tillbaka hem eller lägga ner bland de vanliga kläderna. De kunder som köar för att komma in till de finare kläderna ska känna att det är värt det för de kläder som finns där.
    • Priset på kläderna är alltså minst 80 kr för vanliga kläder och minst 150 kr för ytterkläder. Sätt ditt pris på jämna 10-tal utöver detta.
    • Vid inlämningen får du anteckna de plagg du lämnar in till Finrummet på en lista. När en kund köper något av dina plagg prickar vi av det mot listan så att du garanterat får betalt.
    • Plaggen du lämnar in till Finrummet räknas inte med i din blåa IKEA-kasse utan kan vara utöver denna.

Marknadsför

  • Tipsa alla era vänner och bekanta om Funbo Barnloppis. Det är bra för alla om det kommer så många som möjligt som vill handla.
  • ”Gilla” och ”Dela” gärna vår Facebooksida Funbo Barnloppis.
  • Ett annat tips är att gå in på vårt evenemang på Facebook och bjuda in alla som ni tror kan vara intresserade av det som säljs.

Inlämning på fredagen

  • Inlämning av varor sker fredag 20 september mellan kl 18.00–19.30 i Funbo Godtemplargård på Framtidsvägen 9 i Gunsta. Efter att du har checkat in får du själv lägga upp dina varor på uppmärkta platser i lokalen. Tänk på att det kan ta en stund att lägga upp dina varor så se till att vara på plats i tid.
  • Kom ihåg att räkna hur många varor du säljer så att du kan meddela oss detta vid incheckningen.
  • Efter inlämningen kommer vi att plocka om varorna så det är inte meningsfullt att du kommer precis i slutet av inlämningen i hopp om att dina varor ska hamna överst.
  • Din blåa IKEA-kasse vill vi att du lämnar kvar så att vi kan använda den när vi sorterar de varor som inte blivit sålda. Vid incheckningen fäster vi en lapp på din IKEA-kasse med din säljarkod.

Försäljning på lördagen

  • Lördag 21 september, kl 10.00, öppnar försäljningen till allmänheten. Vi har öppet till kl 16.00.
  • Av erfarenhet vet vi att det är många som kommer i början av loppisen och att det sedan blir mycket lugnare. Tipsa gärna vänner och bekanta att vi har öppet ända till kl 16.00 och att det finns mycket kvar att köpa ända fram till stängning.

Hämtning på söndagen

  • Söndag 22 september, kl 11.00–12.00, är det dags att komma och hämta de saker som inte har blivit sålda.

Redovisning och utbetalning

  • Vi tar endast 20% av det du sålt för i provision. Resterande 80% får du som säljare insatt på det bankkonto du angett vid anmälan. Om du arbetar som funktionär under Funbo Barnloppis så får du behålla 90% av det du sålt för.
  • Utbetalningen sker i slutet av veckan efter loppisen.

En påminnelse om våra övriga regler

  • Funbo Barnloppis arrangeras av den ideella föreningen IOGT-NTO 4649 Funbo Framtid (”Föreningen”).
  • Alla funktionärer som jobbar med Funbo Barnloppis gör det ideellt och får alltså ingen ersättning.
  • Alla varor måste vara märkta med den säljarkod som säljaren får i sitt bekräftelsebrev. Varor utan korrekt märkning kommer inte att säljas.
  • Funbo Barnloppis kommer så långt det är möjligt att registrera alla varor som säljs på rätt säljare i kassasystemet. Vi kommer att ha funktionärer vid alla utgångar för att förhindra att varor försvinner. Funbo Barnloppis kan inte ta ansvar för varor som försvinner. Genom att ha en noggrann registrering av alla varor som lämnas in till Finrummet kan vi ta ansvar för att du får full ersättning för dessa.
  • De varor som säljarna inte vill ta tillbaka skänks till välgörande ändamål. I första hand skänker vi vidare till Uppsala Stadsmission. De varor som de inte har möjlighet att ta emot skänker vi vidare till andra hjälporganisationer. Funbo Barnloppis tar inte emot någon ersättning för de varor som skänks.
  • Funbo Barnloppis tar 20% av priset på alla sålda varor som försäljningsprovision och de pengarna används främst till våra omkostnader.
  • Om det blir ett överskott från Funbo Barnloppis så går det till Föreningen. Föreningens plan är att fortsätta arrangera Funbo Barnloppis två gånger per år.